ISCM WORLD MUSIC DAYS 2000 LUXEMBOURG

SEPTEMBER 29TH - OCTOBER 8TH 2000




organised by



(ISCM Luxembourg Section)

Information:  info@worldmusicdays.com



Hans Werner Henze
(Photo: Peter Anderson)


The fact that Hans Werner Henze is considered as one of the most significant European
composers of the last fifty years is mainly due to his extraordinarily extensive and
varied output. Few living composers have devoted themselves so explicitly to all the
possible forms and types of music, and few reflect so faithfully the constantly
changing values of contemporary music. Henze, born in Westphalia in 1926, received
his earliest training against the background of emerging National Socialism in Germany;
to learn that precisely the type of modern music, art and literature which impressed him
the most was a red rag to the National Socialists led to a belief in the inherently subversive
potential of art. This was to influence his compositions quite decisively thirty years later.

After the Second World War, he continued his studies with Wolfgang Fortuer and composed
his first works in an elegant neoclassical style in which the influence of Hindemith and
Stravinsky is apparent, but which already clearly exhibits the lyrical force characteristic
of all his creative periods. In the late 1940's, Henze came in contact with the Darmstadt
summer courses and the concept of serialism. It is, however, typical of him that he did not
fully absorb the new technique, as many of his contemporaries did, but worked it into his
neoclassicism. The first performance of the Seconda Sonata per Archi was given on 7th
November 1996 by the Gewandhaus Orchestra of Leipzig with Kurt Masur conducting.


Seconda sonata per archi

An einem Sommerabend des Jahres 1993 hörte ich in den Londoner Proms zum ersten Mal
das Gewandhausorchester "live". Es war die 4. Bruckner unter Masur. Beim Betreten der
Bühne in der völlig ausverkauften Albert Hall bekamen Orchester und Chef Ovationen,
wie ich sie dermaßen anhaltend und herzlich noch nie irgendwo gesehen und gehört habe.
Es lag eine große Rührung in der Luft. Ich war begeistert von der Spielweise, ihrer
Reichhaltigkeit in Atmung und Artikulation. Ganz besonders gefiel mir Art und Weise, in der
die Streicher tief durchatmend die Bögen über die Saiten ziehen, wenn sie anfangen,
gross und festlich zu singen. Und da ich gerade mit der Mehrstimmigkeit zu tun hatte, indem
ich in einer Oper namens Venus und Adonis eine Gruppe von sechs Hirten a cappella mit Musik
zu versehen hatte, dachte ich, dass ich die Vielstimmigkeit, das Expressive dieser sechs
Singstimmen doch auch einmal auf das Streicherische zu übertragen, hinüberzuführen
versuchen sollte. Und so entstand diese Seconda Sonata (die so ganz anders geworden ist als
die erste, vom Ende der fünfziger Jahre), wobei ich außer dem Londoner Leipzig-Erlebnis
noch ein zweites Motiv, einen zweiten Grund, Hintergrund, für das Entstehen des Stückes
erwähnen möchte: Als sich mein Wunschtraum erfüllte, der darin bestand, dass das
Gewandhausorchester eines Tages meinen jungen Gütersloher Mitbürgern eine Musik
vorspielen möge, da fiel mir ein, dass es doch eine schöne Sache sein könnte, wenn
meine Vaterstadt, sozusagen als Dank meinerseits an dieselbe, die den Gewandhausstreichern
gewidmete - Leipziger Produktion der Seconda Sonata uraufführen würde.



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Last modified: Friday, 12-Jan-2001 03:19:26 CET